Przemysł rowerowy

Rekordowa produkcja rowerów w Unii Europejskiej…

W 2022 r. w Europie wyprodukowano 14,7 mln rowerów – to o 10% więcej niż rok wcześniej i o prawie 1/3 więcej niż w 2012 r. Ponad połowa z nich powstała w trzech państwach: Portugalii, Rumunii i Włoszech. Polska, gdzie wyprodukowano nieco ponad milion rowerów, zajmuje piąte miejsce wśród państw – producentów.
Portugalia – lider produkcji – była jednocześnie pierwszym krajem UE, który skorzystał z przepisów wspólnotowych umożliwiających obniżenie podatku VAT od sprzedaży rowerów z 23 na 6%.


… ale to nie wystarcza – trochę także importujemy

Bo na rowerach jeździmy coraz częściej. I to nie tylko w przysłowiowej Holandii czy Danii: trend ten jest widoczny w wielu krajach unijnych. Dlatego sama produkcja europejska nie wystarcza i spory odsetek rowerów używanych przez obywateli UE pochodzi z importu. W 2022 r. do UE sprowadzono 6,4 mln rowerów, z których 1/6 to rowery elektryczne. Prawie 1/3 rowerów tradycyjnych sprowadzonych do UE powstała w Kambodży, z kolei ponad połowa elektryków – na Tajwanie.
Więcej ludzi na rowerach = więcej wysokiej jakości miejsc pracy!
Unijny sektor przemysłu związany z produkcją rowerów i części to ok. 1 tys. firm zatrudniających 180 tys. pracowników. Zapewnia on 1 mln miejsc pracy, a jego potencjał jest jeszcze większy.
Sektor rowerowy często oferuje stabilne zatrudnienie z korzystnymi warunkami pracy, nierzadko w małych i średnich przedsiębiorstwach, które wspierają lokalne gospodarki. Ponadto jest on także obszarem szybko rozwijających się technologii i innowacji, zwłaszcza w kontekście rowerów elektrycznych.


Prawdziwa elektryczna rewolucja w transporcie to…

Rowery elektryczne! Czyli rowery wspomagane małym silnikiem elektrycznym, dzięki którym możemy np. swobodniej pokonać wzniesienia czy po prostu pedałować dłużej, pokonując dłuższe dystanse.
Pomimo tego, że o samochodach elektrycznych jest dość głośno w ostatnim czasie, to właśnie rowery elektryczne są cichymi bohaterami rewolucji w transporcie. Od kilku lat ich popularność stale rośnie. Przykładowo, w ubiegłym roku w Niemczech po raz pierwszy sprzedano ich więcej niż tradycyjnych (2,1 vs 1,9 mln), podobnie było w Belgii.


A co planuje Unia?

Europejska Deklaracja w Sprawie Transportu Rowerowego, podpisana na początku kwietnia przez Radę UE (czyli wszystkie państwa członkowskie), Parlament Europejski i Komisję Europejską, podkreśla wartość przemysłu rowerowego i wskazuje sposoby jego wspierania.

Sygnatariusze zobowiązali się tam między innymi do:

  • Tworzenia warunków dla zwiększenia produkcji europejskich rowerów, w tym e-rowerów i rowerów dla osób z niepełnosprawnościami, oraz ich części.
  • Wspierania sektora usług rowerowych, w tym przedsiębiorstw społecznych, wypożyczalni i logistyki rowerowej, oraz promowania rynku wtórnego rowerów, napraw i wynajmu.
  • Tworzenia warunków sprzyjających powstaniu wysokiej jakości miejsc pracy w sektorze rowerowym, w tym turystyce rowerowej, oraz wspierania małych i średnich przedsiębiorstw.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *